Aankomende voorstellingen

  • Speeltijd

    Stadstheater, Grote zaal

    Prijzen

    v.a. € 29,50
    KaartsoortPrijs
    Gouden rang
    Normaal € 44,50
    CJP of jonger dan 16 € 39,50
    Rang 1
    Normaal € 34,50
    CJP of jonger dan 16 € 29,50
    Rang 2
    Normaal € 29,50
    CJP of jonger dan 16 € 24,50
  • Speeltijd

    Stadstheater, Grote zaal

    Prijzen

    v.a. € 29,50
    KaartsoortPrijs
    Gouden rang
    Normaal € 44,50
    CJP of jonger dan 16 € 39,50
    Rang 1
    Normaal € 34,50
    CJP of jonger dan 16 € 29,50
    Rang 2
    Normaal € 29,50
    CJP of jonger dan 16 € 24,50
  • Speeltijd

    Stadstheater, Grote zaal

    Prijzen

    v.a. € 29,50
    KaartsoortPrijs
    Gouden rang
    Normaal € 44,50
    CJP of jonger dan 16 € 39,50
    Rang 1
    Normaal € 34,50
    CJP of jonger dan 16 € 29,50
    Rang 2
    Normaal € 29,50
    CJP of jonger dan 16 € 24,50

END OF SEASON
Introdans

PROGRAMMA
• M/C – Cayetano Soto
• Fugaz – Cayetano Soto
• Malasangre – Cayetano Soto
• Sortijas – Cayetano Soto
• Conrazoncorazon – Cayetano Soto
• nieuw werk – Cayetano Soto 

Dans

Met de zomer in het vooruitzicht sluit Introdans het dansseizoen af met een ongekend opzwepende editie van END OF SEASON. De dansers excelleren in een voorstelling die geheel bestaat uit werk van de uit Barcelona afkomstige Cayetano Soto. Hij staat bekend om zijn sterke, eigenzinnige concepten en de technische uitdagingen waar hij zijn dansers voor stelt, vooral in het complexe partnerwerk van zijn balletten. Sleutelwoorden zijn: hilarisch, sexy, excentriek, geestig, woest en uitbundig. Maar bovenal aanstekelijk en vrolijk. Na het zien van END OF SEASON kan de zomer maar beginnen!

M/C
De Spaanse choreograaf Cayetano Soto liet zich voor zijn cabareteske M/C inspireren door de turbulente vriendschap tussen actrice Marilyn Monroe en Truman Capote, de beroemde schrijver die niet Audrey Hepburn maar Monroe voor Breakfast at Tiffany’s had gewild. Je hoeft van dit alles echter niets te weten om – ook als jeugdige kijker – te worden meegesleurd door Soto’s briljante spel met theater- en balletconventies. Scheldpartijen, brekend glaswerk, een neerstortende kroonluchter: Soto laat op hilarische wijze zien hoe mensen buiten de schijnwerpers soms niet mét maar ook niet zónder elkaar kunnen leven. ‘Een voltreffer’, aldus de Vlaamse krant De Morgen.

Fugaz
Met Fugaz zette de Spaanse choreograaf Cayetano Soto in 2005 een belangrijke stap in zijn ontwikkeling. Hij maakte het sfeervolle werk – zijn derde creatie – als eerbetoon aan zijn aan kanker overleden vader. De choreografie handelt over vergankelijkheid (‘fugaz’ is Spaans voor vluchtig of vergankelijk), maar Soto trekt dat thema veel breder dan alleen de vluchtigheid van het leven. Zijn ballet zou, zegt hij, bijvoorbeeld ook kunnen gaan over de vluchtigheid van een danscarrière. “Iedereen zal Fugaz anders beleven, afhankelijk van zijn of haar persoonlijke ervaringen.” En al is de choreografie geïnspireerd door verlies en pijn, zij verbeeldt evenzeer gevoelens van geluk, opluchting en dankbaarheid.

Malasangre
Cayetano Soto liet zich voor Malasangre inspireren door het leven en de songs van La Lupe, de Cubaanse ‘Queen of Latin Soul’ die in de jaren zestig triomfen vierde in de VS. Soto weet in zijn creatie zowel de sexy swing van La Lupes vertolkingen als haar excentrieke, enigszins tirannieke karakter voelbaar te maken. De dansers betreden het toneel afwisselend in solo’s, duetten en een trio, waarbij het er allesbehalve zachtzinnig aan toegaat. Armen maaien door de lucht, benen zwiepen fel de hoogte in, rompen golven heftig. Soto’s danstaal is dynamisch, strak en krachtig, maar bevat ook veel groteske elementen én hier en daar een donker randje. Op La Lupes cover van het overbekende Guantanamera laat hij de dansers tot slot een woeste formatiedans uitvoeren waarin zij al hun irritaties lijken ‘weg te dansen’.

Sortijas
Sortijas is een van de zeldzame zelfstandige duetten in het oeuvre van Soto. Hij maakte het in 2013 voor het New Yorkse Ballet Hispánico. De choreografie, op gevoelige muziek van de Mexicaans-Amerikaanse singer-songwriter Lhasa de Sela, is geïnspireerd door de cirkelvormige band – ‘sortijas’ betekent ‘ringen’ – die generaties familieleden en vrienden met elkaar verbindt. Die ronde vormen verwerkte Soto dan ook volop in zijn doorgaans hoekige en scherpe danstaal. De grote uitdaging zit ’m in Sortijas vooral in de voortdurend ingehouden spanning van de choreografie en in de uiterst gecompliceerde en ongebruikelijke lifts.

Nieuw werk en Conrazoncorazon
In een nieuwe creatie voor Introdans – eveneens een duet – borduurt Soto min of meer voort op de thematiek en bewegingstaal in Sortijas. Om zich vervolgens in het veelgeprezen Conrazoncorazon van een heel andere kant te laten zien. De choreografie, in 2015 gecreëerd voor het Duitse Gauthier Dance, is een krachtig, uiterst fysiek ensemblewerk, geestig, uitbundig en snel, waarbij het dansplezier als het ware van het podium af spat. Door de uniseks kostuums en de paardrijcaps die de dansers dragen, heeft het ballet iets sportiefs, maar het doet hier en daar ook denken aan het groteske ‘Weimar Cabaret’ uit de jaren twintig van de vorige eeuw, zoals we dat kennen uit de legendarische filmmusical Cabaret. Conrazoncorazon (‘Met reden en hart’) werd in de Amerikaanse pers bestempeld als een van de hoogtepunten van het befaamde Jacob’s Pillow Dance Festival.

Bekijk alle reacties

DEZE VOORSTELLING DOORSTUREN

Kalender

Juni 2018
ma di wo do vr za zo
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.